SP start wijkonderzoek in Oud-Oost

17 februari 2020

SP start wijkonderzoek in Oud-Oost

Foto: SP Leeuwarden

De SP-afdeling Leeuwarden is een onderzoek gestart onder huurders in de wijk Oud-Oost. De partij kreeg afgelopen tijd signalen dat veel huurders last hebben van slecht onderhouden woningen, hoge huren en huisjesmelkers. Vrijwilligers van de SP trekken daarom de komende weken de wijk in om meer verhalen van buurtbewoners te verzamelen.

SP-vrijwilliger Aldo Schelvis:

"We zien dat verhuurders bewoners vaak in de kou laten staan, soms zelfs letterlijk. Huurders komen bij ons met klachten over vocht, tocht, kou en schimmel, die niet of nauwelijks worden opgelost, terwijl ze wel hoge huren moeten betalen. We starten nu dit onderzoek om in kaart te brengen waar dit allemaal speelt en om samen een vuist te maken voor een rechtvaardige behandeling van huurders."

De partij heeft al uit verschillende buurten in Oud-Oost meldingen gekregen, zoals uit Welgelegen, de Indische Buurt en rond het Cambuursterpad. Huurders van zowel particuliere verhuurders als van corporaties kunnen hun ervaring met slecht onderhoud en hoge huren melden aan de deur of via het formulier hieronder.

"Huisjesmelkers en corporaties maken misbruik van de wooncrisis door huizen slecht te onderhouden, maar wel hoge huren te vragen. Zo horen we verhalen van mensen die voor een klein huis met allerlei lekkages tot bijna achthonderd euro per maand moeten betalen. Door nu klachten te verzamelen en huurders bij elkaar te brengen kunnen we samen verbeteringen gaan afdwingen.", aldus Schelvis.