SP-jongeren Fryslân dopen straten om tot huisjesmelkerslaan

27 mei 2022

SP-jongeren Fryslân dopen straten om tot huisjesmelkerslaan

Foto: SP Leeuwarden
De SP-jongeren Fryslân hebben afgelopen vrijdag drie straten in Leeuwarden verklaard tot huisjesmelkerslaan. In de straten in Camminghaburen en Westeinde zijn veel huizen eigendom van Frieschriedt bv, een grote bezitter van particuliere woningen. Door de straten om te dopen tot ‘Frieschriedtlaan’ willen de jongeren aandacht vragen voor de woningcrisis en de macht van grote verhuurders.

SP-jongeren-woordvoerder Hessel Kuiken:

‘Frieschriedt is een van de grootste particulieren eigenaren van Friesland, met alleen al in Leeuwarden meer dan honderd panden. Ze verdienen grof geld aan al die huurders, terwijl een betaalbaar huis en zeggenschap over je woning voor steeds meer mensen onbereikbaar wordt. Jongeren zijn daar vooral de dupe van. Wij willen volkshuisvesting met macht voor bewoners, in plaats van deze doorgedraaide woningmarkt waar investeerders zoals Frieschriedt vrij spel hebben.’

Foto: SP Leeuwarden

De actie van de jongeren is onderdeel van een grotere campagne. Door het hele land doen de SP-jongeren onderzoek naar huisjesmelkers. Jongeren die klachten hebben kunnen zich melden bij leeuwarden@sp.nl.

"Woon je in Friesland en heb je een vervelende huisbaas, dan kan je bij ons terecht.", aldus Kuiken. “Samen komen we in actie om voor verbetering en meer zeggenschap te zorgen. Want het kan en moet anders.”