Tientallen SP-vrijwilligers op onderzoek in Oud-Oost

20 mei 2023

Tientallen SP-vrijwilligers op onderzoek in Oud-Oost

Foto: SP

Afgelopen zaterdag belden tientallen vrijwilligers van de SP aan bij bewoners van de buurt Molenpad in Oud-Oost. De SP'ers gingen in gesprek over de gestegen kosten in Nederland, over de buurt en over de Volkspetitie die de partij is gestart om de energierekening te verlagen en de energiebedrijven te nationaliseren.

SP-afdelingsvoorzitter Aldo Schelvis:

"Zoals iedere keer wanneer we op straat staan spraken we ook deze zaterdag weer veel mensen die door het systeem in de knel raken. Dure boodschappen, hoge huren, zorgen over de energierekening, noem maar op. Uiteindelijk komt het erop neer dat commerciële partijen zoals huisjesmelkers, supermarkten en energiebedrijven macht hebben over onze samenleving waardoor de kosten stijgen. Dat kan en moet anders en dat zien steeds meer mensen."

De SP-vrijwilligers uit Leeuwarden werden ondersteund door partijgenoten uit de rest van Friesland en Groningen en Tweede Kamerlid Jimmy Dijk. Tijdens het buurtonderzoek uitten buurtbewoners naast hun zorgen over de gestegen kosten ook onvrede over de verkeerssituatie, het nieuwe afvalbeleid en de omgang met overheidsinstanties. Schelvis:

"De rode draad die we overal in het land steeds meer zien is dat mensen overgelaten worden aan de hebzucht van commerciële bedrijven en door de overheid in de steek worden gelaten. Hoogste tijd dus voor een fundamenteel alternatief op de markt, zoals onze Volkspetitie voor een energiebedrijf in publieke handen en ons Nationaal ZorgFonds. Alleen dan verandert er echt wat."

Ik teken ook de volkspetitie!